Fasit - Svar på 1NT-åpninger - 1Makker åpner 1NT, hva svarer du? 2 kløver. Du har 11 hp og vet at du og makker skal i utgang. Du lurer på om dere kan ha 8 kort tilsammen i spar, og vi bruker derfor 2 kløver som svar etter 1NT for å spør om dette. Denne meldinga heter Stayman, og er kunstig, det vil si at den ikke sier noen ting om kløveren. Stayman brukes kun for å spørre makker om han har 4 kort i en major. Hvis makker svarer 2 spar, så vet du at dere har 8 kort tilsammen, og du kan melde 4 spar (utgang). Hvis makker svarer 2 ruter (benekter 4 kort i major) eller 2 hjerter (4 kort i hjerter), så melder du 3NT (utgang). Da vil makker forstå at du har 4kort spar, ettersom du var interessert i om makker hadde major, men ikke interessert når han viste hjerter. Husk at 2 kløver som spørsmål etter 4 kort i major KUN er hvis makker har åpna 1 NT med 15-17hp.
Makker åpner 1NT, hva svarer du? Pass. Du har 5 hp og da skal dere aldri spille utgang. Da er det viktig å spille på et lavest mulig trinn. Hvis du hadde hatt 5 kort i hjerter eller spar hadde det lønt seg å vise dette, men det har du ikke denne gangen.
Makker åpner 1NT, hva svarer du? 2 hjerter. Du har 12 hp, og vet at dere skal i utgang. Du har 5kort i spar og viser dette ved å melde fargen under. Dette er såkalt "overføring", og forekommer etter 1NT-åpning. Poenget med å vise fargen under er at da vil makker, som har de beste korta, kunne spille kontrakta. Husk at 2 ruter lover hjerter og 2 hjerter lover spar, men at 2 kløver ikke lover ruter. 2 kløver er Stayman, slik som beskrevet i første meldeprøven, og spør etter 4 kort i major. Makker skal alltid svare 2 spar når du har overført med 2 hjerter. Men det kan fortsatt hende at dere ikke har funnet trumfen, for hvis makker har bare to sparer så vil det ofte lønne seg å spille NT istedet. Derfor skal du nå melde 3NT som din andre melding. Da har du fortalt makker at du har 5kort i spar og at du er sterk nok til å spille utgang. Hvis makker HAR tilpass til spar, så kan han selv melde 4 spar etterpå. Dette er et fint og grunnleggende eksempel på hvordan man kan kommunisere sammen i bridge på en logisk måte.
Makker åpner 1NT, hva svarer du? 3 NT eller 2 NT. Denne var kanskje litt vanskelig. Du har 8 hp, og normalt melder du 2NT for å invitere makker til utgang. Med 16-17hp vil han ofte si 3NT, med bare 15 hp vil han nok passe ned 2 NT. Med en lang minorfarge som her, så har dere potensielt mange stikk i ruter. Ofte kan man etablere minst 5 stikk med den fargen du har. Derfor kan det ofte være lurt å hoppe i det med 3 NT direkte, end of discussion.
|